sobota, 24 października 2009

7 Triennale Grafiki Polskiej w Katowicach

Na zdjęciach bardzo niepowalająca Grand Prix katowickiego Triennale i te z nagrodzonych i nienagrodzonych prac, które nie wygladają, albo niekoniecznie wygladają, jakby powstały co najmniej 30 lat temu.

Na szczęście po nudnych latach minimalizmu i autotematycznego konceptualizmu coś się zaczyna gdzieniegdzie zielenić i różowić.

Henryk Ożóg. Bariera I, II, III. Sucha igła, mezzointa. Grand Prix

Jarosław Janas. Bez tytułu. Serigrafia. Nagroda Rektora ASP w Katowicach

Katarzyna Łukasik. Śpiący bezdomny nr 18.. Serigrafia. Nagroda Zarządu Głównego ZPAP w Warszawie

Marta Pogorzelec. Sarkofag VI. Druk cyfrowy. Nominacja do Grand Prix

Marta Pogorzelec. Sarkofag VIII. Druk cyfrowy. Nominacja do Grand Prix

Marta Pogorzelec. Sarkofag IX. Druk cyfrowy. Nominacja do Grand Prix

Agata Dworzak Subocz. 29 Dyskretny Urok Różu. Druk cyfrowy

Agata Dworzak Subocz. 31 Dyskretny Urok Różu. Druk cyfrowy

Monika Zawadzki. Zoofil. Autoportret globalny wegetariańskiej feministki 1. Technika cyfrowa

Monika Zawadzki. Zoofil. Autoportret globalny wegetariańskiej feministki 3. Technika cyfrowa

Katarzyna Dziuba. Yellow Space II. Druk cyfrowy pigmentowy

Katarzyna Dziuba. Yellow Space. Druk cyfrowy pigmentowy

Mikołaj Zientalski. Turyści. Sitodruk

niedziela, 18 października 2009

Grzegorz Hańderek. Powierzchowność

Galeria "Piętro Wyżej", GCK, 18.09 - 18.10.2009

grafika Grzgorza Hańderka

Wystawa Grzegorza Hańderka, laureata Grand Prix Szóstego Triennale Grafiki Polskiej w Katowicach z 2006 roku, jest częścią Programu Głównego tegorocznego krakowskiego Triennale.

Nawet jeśli inspirowane śląską architekturą, proste, monochromatyczne formy poprzez przytłaczający, prawie totalitarny charakter stawiają nas wobec bardzo podstawowych pytań.

Tym razem pozytywnie zaskakuje iluzorycznie - przy wykorzystaniu zbiegów ścian sal wystawowych - potraktowana przestrzeń, co ujmuje przekazowi ciężaru w porównaniu z centralną perspektywą apodyktycznych monolitów prezentowanych przez Hańderka zazwyczaj.

sobota, 17 października 2009

Festiwal Arsgrafia. Printart - Rondo Sztuki.

Printart – impreza będąca katowicką odsłoną Międzynarodowego Triennale Grafiki – Kraków 2009. 17 września do 16 października 2009.

Dwa problemy:

grafika cyfrowa i udział grafiki w dyskursie o współczesności.

Osiemnaście lat temu zaprezentowano na krakowskim Triennale po raz pierwszy grafikę cyfrową. W tej chwili technika ta jest używana w grafice powszechnie. Oczywiście zasadność stosowania technik digitalnych nie podlega dziś wątpliwości. Ale zastosowanie tego medium skłania do zadania pytania, co nam to z artystycznego punktu widzenia dało. Czy technologie cyfrowe stały się nowym językiem, dzięki któremu można powiedzieć więcej? Jednocześnie druk cyfrowy - szybki, tani, dostępny, nie wymagający wyjątkowych umiejętności technicznych i co tu dużo mówić: banalny - jest technologią znakomicie nadającą się do opisu takiego właśnie współczesnego świata.

W jaki sposób jest grafika w naszym świecie obecna?

Paradoksalnie to grafika użytkowa, znakomicie się we współczesnej rzeczywistości czująca, jest nam w stanie o niej opowiedzieć lepiej, niż grafika artystyczna, pozostająca w dystansie i stosunkowo mało angażująca się w interpretację aktualnych problemów społecznych.

Iwona Juskowiak Abrams. Wielka Brytania. Redshift. Serigrafia

Margaret Ashman. Wielka Brytania. A Time to laugh. Fotoakwaforta

Yuka Oshita. Japonia. Living on earth II. We alive here. Drzeworyt

Tiiu Pirsko & Mati Veermets. Estonia. Rise. Druk cyfrowy

Peter Ford. Wielka Brytania. Antipodean Dream . Drzeworyt na papierze czerpanym

Yoshiaki Murakami. Japonia. Minerals, mother stone. Druk cyfrowy

Mirosław Pawłowski. Polska. Tatoo. Druk cyfrowy UV

Alicia Candiani. Argentyna. Kontynenty Ukochany. Continents series Beloved. Drzeworyt, druk cyfrowy

środa, 14 października 2009

Sygnatury Wojny

01.09 - 14.10.2009, GCK, Galeria "Sektor 1", dzięki której zawsze trzymamy rękę na pulsie młodej europejskiej sztuki. Tym razem o Drugą Wojnę Światową chodzi i o potępienie działań, które z istnienia nazizmu czerpały lub czerpią zyski, nie tylko materialne. Temat nie wywołujący wstrząsu w widzach, również jeśli chodzi o formę. Jedynie "Film o robakach" Orlikowskiej, pokazywany przecież i przy innych okazjach, i "Jeden pocisk, jeden człowiek" poszerzają kontekst.

3 Fala, Dariusz Paczkowski. Dwa kraje jeden problem. 2009

Bogdan Wende. Pesel. 2009

Robert Kuśmirowski. Kącik medyczny. 2007

Anna Orlikowska. Film o robakach. 2003-2005

sobota, 10 października 2009

Małgorzata Niespodziewana

Projekt Bieguny, galeria "Engram", GCK, Katowice, 09.09 - 0.8.10.2009

Mandalą może być każda forma wpisana w koło lub inną figurę foremną, a nawet tylko podział płaszczyzny według symetrii promienistej (klasycznym jest czwórpodział) lub po prostu obszar z wyraźnie zaznaczonym centrum: kwiat, miasto, latający spodek kosmitów. Jest porządkowaniem chaosu, ostatecznym porządkiem. Mandala jest symbolem jaźni. ___________________________________________________________ Wczoraj wysłuchałam wykładu jungistki dr Aleksandry Szczepaniak, jaki odbył się w ramach tygodnia buddyjskiego w Rialcie ("Buddyzm w kulturze zachodu. Inspiracje"). Wykład mnie nie zachwycił. Zachwyciła mnie klasyczna buddyjska mandala: czarno-czerwono-żółto-biała.

grafiki Małgorzaty Malwiny Niespodziewanej